Wat brengt het komende jaar? Waar krijg je als event manager waarschijnlijk mee te maken? Wat maakt ons vak zo boeiend?
Op de website van NBC (congrescentrum in Nieuwegein) troffen we een inspirerende blog aan over 20 event-trends voor 2020. Alleen de titel al! We spelen even leentjebuur door een paar trends samen te vatten, maar voor de rest sturen we je door naar de bron.
Door de toename van media, mail- en messaging-platforms is te voorzien dat we onze doelgroepen op een veel diverser manier gaan benaderen. Daar gaan ook influentials en opinion leaders een rol bij spelen. Een beetje slimme event manager geeft zulke beïnvloeders een duwtje in de rug.
In het verlengde van die platforms wordt ook voorspeld dat er meer wisselwerking ontstaat tussen online communities en offline events. Zo krijgt een incidentele gebeurtenis een continu-karakter, en andersom. Op basis van gedeelde belangen of interessen ontstaan online communities, waarvan de deelnemers best te porren zijn voor een event. De ene keer is dat een festival, de andere keer zijn dat simpele lunchbijeenkomsten.
Nu we toch over lunch praten. Woorden als duurzaam, biologisch, herbruikbaar en milieuvriendelijk zien we terug als belangrijke randvoorwaarden in de evenementensector. De event-industrie wordt zelfs genoemd als pionier in milieubewuste catering en het gebruik van duurzame disposables. Actions speak louder than words!
Als bezoeker zijn we ook niet disposable, dus voorzien de trendsetters meer aandacht voor wellness op events. Goh, ik herinner me nog een event in een lege zaal met honderd strandstoelen. Liggend luisteren! Na afloop mochten we de stoel mee naar huis nemen…
2020 kom maar op!