Veiligheid op zakelijke evenementen is altijd een aandachtpunt. Nog meer dan anders staat in deze feestelijke decembermaand met alle kerstversieringen en vuurwerkspektakels de brandveiligheid van je event op nummer 1. In de meeste professionele locaties zal de brandveiligheid gegarandeerd zijn door middel van evacuatieplannen, brandblussers en brandmelders. But……don’t take it for granted!

Doordat je bepaalde decorstukken of podia gaat plaatsen, veranderen wellicht de evacuatieroutes of brandblussers en brandmelders zijn wellicht minder goed bereikbaar. Dubbel check en pas de plannen aan waar nodig. Decorstukken van textiel en kunststof (doeken en bijvoorbeeld kerstbomen) moeten geïmpregneerd worden om de brandweerbaarheid te garanderen.

Bij evenementen met een beperkt aantal gasten en weinig risico’s kun je volstaan met telefoonnummers van de dichtstbijzijnde EHBO-post, arts of ziekenhuis. Bij grotere groepen doe je er verstandig aan om de aanwezigheid van medici goed te verzorgen. Je kunt een EHBO-stand op je evenement inrichtingen. Sommige EHBO-leveranciers leveren enkel verplegend personeel, andere hebben eigen ambulances en spoedartsen in hun aanbod.

Ben je afhankelijk van het weer op je eventlocatie dan is dit een belangrijke factor om rekening mee te houden. De risico’s af laten hangen van buienradar is onvoldoende! Schakel een meteorologische dienst in die de weersontwikkelingen van je event goed in de gaten houdt.

Tips voor een brandveilig evenement: 

📌 Neem altijd wat verlichte nooduitgang bordjes mee als reserve. Stel dat een decorstuk de bewegwijzering belemmerd dan kun je er 1 extra ophangen op een zichtbare plek

📌 Maak op je event gebruik van goede ruimten voor opslag van bijvoorbeeld voorraden. Plaats niets in gangen, looppaden, doorgangen, trappenhuizen etc.

📌 Heb je buiten een opslag voor je afval, zorg ervoor dat deze afsluitbaar is en gemaakt is van onbrandbaar materiaal en plaats de containers minimaal 10 meter van gevels vandaan

📌Maak een plattegrond van de locatie en duidt brandblussers – en melders aan.

📌 Bekijk met de brandweer en de decorbouwers de plattegronden van de locatie en de aankleding. Brandveiligheid staat voorop!

📌 Check of de route voor de hulpdiensten vrij is van obstakels en zorg voor voldoende ruimte voor brandweervoertuigen

📌 Neem het evacuatieplan en de geldende procedures mee in je draaiboek en informeer alle betrokkenen hierover.

Veiligheid op een evenement gaat natuurlijk verder dan brandveiligheid. Als aanvrager van een evenement zal je een veiligheidsplan moeten maken om de risico’s bij het evenement in te schatten en maatregelen te beschrijven. De meeste gemeentes hebben hiervoor een leidraad die hierbij kan helpen. Voor sommige kleine evenementen is geen vergunning nodig, maar ook dan is het belangrijk om rekening te houden met de brandveiligheidseisen. Je bent als organisator namelijk verantwoordelijk voor alles wat voortvloeit uit de organisatie van een evenement.

 Safety first!