Promotionele kleding wordt veel gebruikt in marketing, ook bij events. Meestal gaat dat in een grotere oplage die tijdig geproduceerd wordt. Maar soms is er behoefte aan een kleine serie of zelfs gepersonaliseerde shirts. Dan is DTG oftewel direct-to-garment de oplossing voor de toeleverancier.
Nadeel is dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Of was, als het aan de printerdivisie van instrumentenmaker Roland ligt. Deze Japanse fabrikant test nu een grote printer die het DTG-traject snel en goed moet kunnen doen. En ze doen die proef met de mannen van Merchandise.nl in Bladel (Noord-Brabant).
Besef wel: zeefdruk is al snel voordeliger. Het omslagpunt ligt bij honderd stuks (zeven kleuren) of negen stuks (één kleur). Maar prijs is niet de enige afweging. Deze nieuwe techniek brengt nieuwe mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan shirts waarop de naam van elk team-member afgedrukt staat.
Over de mogelijkheden van custom-made hebben ze onze drukvrienden een handige pagina gemaakt, inclusief infographic!