We leven nu al meer dan negen maanden met wisselende lockdown-omstandigheden voor meetings. Gevolg is dat veel opdrachtgevers en event-professionals een stoomcursus digital events doorlopen hebben. Als we elkaar niet face-to-face mogen opzoeken, dan maken we het beste van digitale ontmoetingen. Wat zijn de ervaringen met online events? We hebben wat internationale onderzoeksresultaten opgezocht.
Publiek bezoekt maandelijks verschillende virtual events
Eventbrite keek afgelopen zomer naar deelname van het algemene publiek aan online events in de VS.
- Ruim zestig procent van het algemeen publiek heeft de afgelopen maand meegedaan aan vijf of meer digitale events.
- Ruim zestig procent van alle deelnemers bezoeken events buiten hun staat en bijna dertig procent bezoekt events in het buitenland.
(bron: Eventbrite n=1000 in de VS)
Amerikaanse B-to-B marketers zetten 20 tot 30 online events per jaar in
Ricky Wolff van het B-to-B marketingblog Markletic vroeg bijna drieduizend collega’s naar hun ervaringen.
- De ideale tijdsduur van een round-table discussie (talkshow) is tussen 60 en 90 minuten.
- Kleinere online events vergen 3-6 weken promotie; grotere cloud conferences vergen meer tijd.
- Een goede microfoon (geluid) is belangrijker dan een goede camera (beeld).
- Dertig procent gebruikt Microsoft Teams, veertig procent Zoom.
- De uitgaven per deelnemer zijn meer dan (48%) of minder dan (52%) duizend dollar, met $750- als modaal bedrag in de grote Amerikaanse B-to-B markt.
- Tweederde nodigt sprekers van buiten het bedrijf uit.
- Tweederde werkt met sponsors.
- De doorsnee sponsor draagt $8500 bij.
- Driekwart noemt email het meest effectieve wervingsmiddel.
- Zestig procent zet social media in.
- De helft doet aan programmatic advertising.
- De helft werft met hulp van partners.
- Dertig procent stuurt give-aways.
- Slechts een-vijfde streamt via openbare social media.
- Twee-derde maakt zijn event toegankelijk on-demand.
- Audience engagement en interaction zijn de grootste uitdagingen.
- Ruim tachtig procent doet aan polls.
- Twee-vijfde ervaart technische problemen tijdens het event.
- Gemiddelde no-show is 35%.
- Vier-vijfde van alle deelnemers hoopt iets op te steken; ander motief is networking.
- De helft van alle digital event-inzetters organiseert 20-30 online events per jaar.
- Ruim de helft van digital event-inzetters gaat komend jaar meer investeren in digital events.
- Het huidig bestedingsniveau is 10%-20% van het marketingbudget.
- Het hosting platform is de kostbaarste uitgave; sprekers en moderators zijn de tweede kostenpost.
(bron: Markletic survey n= 2987 in US B-to-B marketing)
Community Marketing Professionals zien toekomst voor hybride events in plaats van grote congressen
CMX (een wereldwijd platform van community professionals) kreeg reacties van honderddertig leden.
- Driekwart van de deelnemende community builders verkiezen in-person events boven digital events.
- Zeventig procent voorspelt dat hybride events (kleine in-person events) de plaats gaan innemen van grote congressen.
(bron: CMX survey n=130 Community & Event Marketing Professionals)