Afgelopen voorjaar was de laatste voorstelling van het theaterprogramma MBA in één Dag van Ben Tiggelaar. Deze oneman-oneday-show is de afgelopen zestien jaar door meer dan 22.000 mensen bezocht, die elk een slordige duizend euro per persoon betaalden om bijgespijkerd te worden in het maken van management-keuzes. Een succes-story dus.
Tiggelaar werd bij zijn optredens bijgestaan door DenkProducties in Amsterdam, het organisatiebureau van Hans Janssen die voorheen bij Elsevier congressen organiseerde. Janssen besefte daar dat hij boeiende thema’s met iets meer belevenis voor het voetlicht wilde brengen, en begon voor zichzelf. Sindsdien maakt hij theater van training. Een paar jaar geleden legde Janssen uit aan 7DTV hoe hij werkt, en daar zitten wat wijze lessen tussen voor smart event managers.
Event = Content
De sprekers die DenkProducties bij voorkeur op het podium zet, overladen hun publiek niet met kennis, maar vertellen een simpele wijsheid op talloze manieren. Alle overbodige complexiteit is verwijderd uit de presentatie. Dat zie je zelfs aan de titels van de seminars die DenkProducties verzorgt. Geen ingewikkelde buzzwords, maar een beschrijving die tot de verbeelding spreekt.
Deze werkwijze omschrijft Janssen als volgt. DenkProducties kenmerkt zich door:
- Compromisloos te werken met alléén de beste docenten van Nederland
- Onze programma’s zo te ontwerpen dat ze zich diep in het brein van de deelnemers nestelen.
- Qua locatie en techniek alles tot in de puntjes te verzorgen.
- Ook nà een seminar extra materialen te bieden die helpen om het geleerde ook écht in de praktijk te brengen
Bij de promotie van deze seminar-shows werkt Janssen volgens de methode seven-days, seven ways. Hij test veel, maar beseft dat de boodschap soms via verschillende media verspreid moet worden om goed door te dringen. Dus eerst een week of twee radiospotjes, gevolgd door aanbiedingen per mail of social media. De laatste acties zorgen voor conversie, maar radio was nodig om herkenning op te schroeven.
Mediapartners
Bij die aanbiedingen maakt Janssen vaak gebruik van mediapartners. Dat kunnen uitgevers zijn, maar ook vak- en beroepsorganisaties hebben een achterban. Voor MBA in één Dag heeft DenkProducties onder andere samengewerkt met Management Team, ManagementBoek, Sprout en het FD. Maar er zijn ook toegespitste shows gemaakt voor artsen, bijvoorbeeld.
In mei kreeg DenkProducties de Gouden Giraffe event-award voor het seminar Forward Thinking Leadership (opgezet voor AFAS) met als hoogtepunt een optreden van Barack Obama. Die werd geïnterviewd door… Ben Tiggelaar. In zijn blog vertelt Janssen hoe de voormalige US president overgehaald werd om naar Nederland te komen en welke bijdrage de Tom Poes-aanpak leverde.