Aan het rijtje van nep-nieuws en nep-wetenschap kunnen we een derde dimensie toevoegen: nep-publiek. Dat is geen nieuw fenomeen. Menig politicus en bestuurder spreekt een publiek toe dat bestaat uit aanhangers die bij alles applaudiseren wat de grote leider beweert. Klapvee wordt het ook wel respectloos genoemd.
Publiek is te huur. Dat doen producenten van televisieprogramma’s die de indruk willen wekken dat de zaal vol enthousiaste toeschouwers zit. Niet zelden is daar ook iemand bij die op instructie schreeuwt van enthousiasme of op de vingers fluit. Idee is dat het aanstekelijk werkt; zo komen de kijkers thuis ook in de stemming. Luister maar eens bij of Jinek of De Wereld Draait Door. Daar is altijd een wildfluiter te horen.
Welke tribunes zitten vol nep-publiek? We zien klapvee bij publiekshows zoals We Want More met Ali B en Trijntje Oosterhuis, Op Goed Geluk van Paul de Leeuw, Jacobine, Lingo, De Zaak Van Je Leven, Hotter Than My Daughter met Bridget Maasland, Ziggo Sport, De Hofbar van Rutger Castricum en Wie Het Laatst Lacht met Wendy van Dijk. Maar ook de talkshow OP1 wordt aangevuld met betaald publiek. Rijk worden bezoekers daar overigens niet van, want de vergoeding die het castingbureau betaalt bestaat uit een paar tientjes.
Figuranten
Castingbureaus zetten ook figuranten in bij promotiefilmpjes en ze verkopen soms kaartjes voor musicals en theatershows met fikse korting. Dat zijn doorgaans last-minute tickets die ingezet worden om de zaal af te vullen. Shows waar de afgelopen maanden tickets voor verkocht zijn, waren Anastasia, Hip Hop Stars en De Tina Turner Musical. Het is wel een slimme manier om goedkope kaartjes te krijgen voor een musical. Iets voor de smart event manager!
Zien we ook al nep-publiek bij events? Niet via dezelfde casting-bureaus. Maar het is voorspelbaar dat ook bedrijven en instellingen een zaal soms aanvullen met aanhangers of fans, om bij verspreiding van beelden via televisie en online media een positieve indruk te maken op kijkers. Dat gebeurt al bij bijeenkomsten waar mensen aangemoedigd worden om te investeren in risicovolle zaken of om zich aan te sluiten bij een commerciële beweging, bijvoorbeeld in netwerk-marketing.
Misschien is het iets voor een volgend (hybride) event? Een zaaltje met geïnstrueerde figuranten die likes & follows op social media bevorderen: is dat ook smart event management?
B&F Casting
Dynamic Casting
Get Discovered
STENT Casting
Uitzending Bijwonen
Hebbes
Special Deal: Tina Turner op Vrijdag 13 Maart