Hagelswag, knakwortels en ontbijtgranen: de category-managers van Albert Heijn moeten voortdurend nieuwe producten proeven en uitproberen. De supermarktonderneming organiseert sinds een tijdje elk jaar een zogenaamde Product Pitch waarbij nieuwe leveranciers zich mogen presenteren. Daar zitten ook uitvinders en inventieve startups tussen. Het is voor AH een uitgelezen kans om in contact te komen met originele producten uit eigen omgeving. Smart inkoop marketing!

hagelswagWie heeft dit jaar die pitch gewonnen? De knakwortel is een gemarineerde wortel met een sappige rooksmaak, meer smaakvol dan de knakworst. Het product hagelswag is een luxe-variant van de bekende chocolademuisjes, bijna een cadeauproduct. En Sharp Sharp is een label van plantaardige bakkers uit Rotterdam. Durf er maar voor uit te komen, dat is vegan. De vergelijking vond plaats bij B.Amsterdam, het voormalige IBM-kantoor dat is omgebouwd tot bedrijfsverzamel- en evenementengebouw.

Ideeëndagen

AH is niet de enige retailer die zulke pitches organiseert. AS Watson (bekend van Kruitvat) kent al veel langer zijn Ideeëndag en de HEMA kwam jaren in de publiciteit met zijn ontwerpwedstrijd voor industrial designers. Daar was vooral de bekendmaking van de winnaars een event. Maar dan meer een persmoment met photo opportunities. Albert Heijn maakt van de pitch een kleine happening waar dit jaar ook een Morning Market aan was toegevoegd, als kennismaking en proeffestijn. Nou dat is smart event marketing.

groentenbroodDe samenwerking met startups bevalt AH zo goed dat in een grote vestiging aan het Gelderlanderplein in Amsterdam een proef-afdeling is ingericht waar nieuwe producten worden getest. Daar is onlangs ook groentenbrood uitgeprobeerd, in de varianten groen (spinazie), rood (tomaat) en oranje (wortel). Het water in dat brood is vervangen door groentensap en uiteraard bevat elke snee groentenvezels.

Ook IKEA heeft wel eens een vergelijkbare product pitch opgezet, maar dat was een eenmalige prijsvraag waarbij klanten een voorstel konden doen om een gerecht toe te voegen aan het menu van IKEA’s zelfbedieiningsrestaurant. En Lidl nodigt nu ondernemers uit om met voorstellen te komen voor zijn Innovation Pitch. Vooralsnog is dat een kwestie van vijf samples opsturen, geen evenement. Maar als Lidl echte uitvindingen krijgt, maken ze er vast een lanceringsfeestje van. Een beetje afgekeken van Kruidvat en AH, maar voor Lidl is ook non-food interessant. Dat is toch meer een uitvinderskans.

Opvallend: AH heeft z’n eigen vlogster!