Eind februari waren we op bezoek bij Kevin van der Straeten van Eventplanner.be/nl, een platform voor opdrachtgevers en dienstverleners in de Vlaamse en Nederlandse evenementenbranche. Voor het online kanaal Eventplanner.TV mocht ik mijn kijk delen op de veranderende rol van de eventmanager. Hoe smart willen we ze eigenlijk hebben?

Als ik het mag opsommen zie ik drie grote veranderingen voor eventmanagers:  

  • Allereerst ontstaat er in de huidige markt een tekort aan goed geschoolde arbeidskrachten. We moeten dus meer gaan opleiden (ook herintreders) en flexibiliseren. Soms nemen we mensen in dienst, andere keren zetten we ze aan het werk op uitzend- of detacheringsbasis. Daar moeten opdrachtgevers en dienstverleners een nieuwe balans in vinden. Maar voor freelancers is zo’n flexibele arbeidsmarkt een positief verschijnsel.
  • Scholing is ook belangrijk omdat de rol van de eventmanager zelf verandert. Wow, wat moet die van veel markten thuis zijn zeg! Toen ik jaren geleden het vak in rolde, ging het vooral om de goede uitvoer. Moest alles op zijn plek staan. Maar tegenwoordig moet je kennis hebben van data management, van verschillende technische mogelijkheden, van creatieve concepten en content,  van marketing en social media. Iets om dol van te worden. Eventmanagers moeten kunnen deligeren en durven regisseren! Dat lukt alleen als je bereid bent steeds weer bij te leren.
  • Ik zou heel graag de eventmanager naar een hoger plan brengen. Niet alleen door kennis toe te voegen en skills te verbeteren. Maar ook door leiderschap en creatieve mentaliteit te ontwikkelen. Wie ben jij eigenlijk, wat breng je in? Waar ligt jouw kracht en waar kan je jezelf nog bijschaven? Jezelf meer in de spotlight zetten? Hoe maken we van de introverte, projectmatige eventmanager een volwaardige gesprekspartner voor opdrachtgevers? Als je daarin slaagt, hebben we het mooiste vak van de wereld. 

Als de opnames online zijn, voegen we een link toe.

Een erg leuke ervaring!

Ester