Ben je uitgever, belangengroep of event-planner op zoek naar een excuus voor een feestje? Kom met je eigen award. Een oorkonde, beker of medaille. Een event met de P van Prijs is altijd bal!
Het is geen toeval dat vrijwel elk vakblad en iedere beroepsorganisatie zijn eigen prijzen kent. Een beloning voor goed gedrag heeft namelijk een sterk bindend effect. Niet voor niks delen de Oranjes elk jaar lintjes uit aan actieve onderdanen! Kan ook een interne affaire zijn: medewerker van het jaar.
Voor een prijsuitreiking heb je een selectie nodig. Dat kan een verkiezing door middel van stemmen zijn, maar soms maakt een jury de keuze. Vaak is de kandidaatstelling al een spannend nieuwsfeit. Wie is de favoriet? Vervolgens wordt van de uitreiking een feestje gemaakt. Een zaal vol kandidaten en lotgenoten. Tafels met sponsors die van de partij willen zijn. Nerveuze partners…
Het komt ook voor dat oorkondes en erkenningen verkocht worden. Dat is lucratief voor de organisator, maar doet afbreuk aan de waarde van de prijs. Een voorbeeld is het bekende Product van het Jaar, dat na kritiek uit de media op het commerciële karakter nu op een iets andere manier georganiseerd wordt.
Evenementen met lof
Welke awards kennen we in de event-industrie? Sinds 1994 bestaat de Gouden Giraffe voor de meest effectieve marketing-events, op basis van een jury-beoordeling. Dan zijn er ook nog de Events Awards en de Meetings Awards die worden uitgereikt op het Meetings Business Event. Wie mag meedoen wordt bepaald door de redactie van Brinkman Media Groep en de afdeling media-sales. Daarna mag er op kandidaten gestemd worden. Er werden dit jaar een kleine veertig certificaten uitgereikt.
Een verwante prijs zijn de Dutch Live Entertainment Production Awards. Deze DLEP Awards worden toebedeeld aan podiumartisten en producenten. Deze prijzen zijn een initiatief van het mediabedrijf Entertainment Business en de Vereniging van Evenementenmakers, gesteund door diverse sponsors die hun zichtbaarheid in het vak willen bevorderen.
Dat hele prijzencircus is uiteindelijk allemaal welbegrepen ijdelheid, een vanity business. Maar als smart event marketer moet je met awards overweg kunnen. Een mooie business, ook om dus zelf op te zetten! You go!