Ze staan al een half jaar online: de verhaaltrends voor 2019 die bijeen gesprokkeld zijn bij zestal professionele story-tellers. Een korte samenvatting van hun observaties, want verhalen zijn belangrijk in de boodschappen-business van marketing, communicatie en events.

Van mij mag het een jaarlijkse gewoonte worden, zo’n overzicht. Eentje met zijn eigen infographic op de eigen website van het gilde. Misschien is er zelfs een eventje op te zetten voor het genootschap: Vertellers Verzameld!

  1. Verhalen hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een organisatie-instrument dat helpt bij het geven van betekenis aan de dingen die we doen. Waarheen, waartoe, waarom…
  2. Van doelmatigheid schakelen we door (of terug) naar onderliggende bedoelingin. Waar in voorgaande jaren de nadruk lag op efficiƫncy, praten we nu weer over de kwaliteit van keuzes. Gevolg is dat er kwalitatieve maatstaven worden toegevoegd aan kwantitatieve. Spannend domein: wat is het verhaal in big data?
  3. Verhalen maken organisaties persoonlijker en veiliger. Ze tonen de diversiteit, de veelzijdigheid. Wat resulteert in een inclusieve cultuur: jij past bij ons, je hoort er ook bij!
  4. Verhalen zijn een vehikel voor kennisoverdracht en het delen van opvattingen. Naarmate meer mensen mee-vertellen, nemen de inzichten toe. De verzamelde kennis is gebaseerd op gedeelde ervaringen.
  5. Verhalen dragen bij aan het vinden van bestaansrecht, zeker na een periode van crisis, sanering en reorganisatie.
  6. Authenticiteit wordt in een wereld vol nepnieuws belangrijker. Is het een ingehuurde acteur of wordt dat verhaal verteld door iemand die zijn of haar eigen ervaringen deelt? Wordt er gemeend wat gezegd is, of is dat verhaal een geconstrueerd sprookje…
  7. Er is behoefte aan leiders die kunnen vertellen. Interessant: we zien ook leiders afscheid nemen met een verhaal, vaak heel persoonlijk. Alsof het verhaal onderdeel van de erfenis is.
  8. Verhalen worden ingezet bij evaluaties. Daar draait het niet alleen om KPI’s (key performance indicators) maar ook om de beleving van betrokkenen.
  9. Faalverhalen zijn zeker zo belangrijk als success-stories. Faal > vertel > leer > herhaal…
  10. De aandacht verschuift van verhalen in print (drukwerk) naar verhalen op een podium (samenzijn). Dat kan ook digitaal zijn (podcasts), maar het delen van verhalen geeft een sterker effect.
  11. Story-telling wordt onderdeel van de professionele bagage van communicatie-profs. Daar zijn trainingen voor!
  12. Vertelvaardigheid is echter ook voor anderen van belang. Managers en medewerkers die als ambassadeur dienen. Uiteindelijk heeft iedereen een verhaal dat gehoor verdient.
  13. Verhalen dienen om de omgeving te interesseren en activeren. Om fondsen aan te trekken en steun te vinden voor plannen.
  14. Verhalen hebben ook effect op lange termijn. De organisatie is wendbaar en flexibel, maar in de verhalen van vroeger zitten aanwijzingen voor de toekomst. Koester de oude vertellers.
  15. Verhalen dienen ook om de toekomst te vormen. We zijn allemaal betrokken bij nieuwe ontwikkelingen en ingrijpende veranderingen. Om die te begrijpen zijn verhalen onontbeerlijk.