Op zondag 7 juli zitten er waarschijnlijk extra veel opgewonden tieners in de treinen naar het zuiden, want dan vindt in de Brabanthallen (Den Bosch) de Dutch Youtube Gathering plaats, kortweg DYTG 2019 genoemd.

De dag biedt gelegenheid tot meet & greet voor de fans van grote Youtubers, maar is ook een bijeenkomst van bekende beeldbuisgezichten die elkaar iets vertellen over hun vorderingen als vlogger. Hoewel de woorden Youtuber en vlogger de lading niet meer dekken, want dit jargon is voortdurend in beweging.

De organisatoren spreken daarom liever over creators, die als de gladiators van de digitale arena apart aan het publiek voorgesteld worden. Het is een beetje een issue wie er meedoen, want er zijn concurrerende events en sommige content creators zijn inmiddels zo groot dat ze deze groepsevenementen ontstegen zijn. Enzo Knol gaat niet naar de Brabanthallen, omdat er in voorgaande jaren zoveel mensen kwamen dat hij fans moest teleurstellen. Sinds 2016 organiseert Enzo zijn eigen meetings.

DYTG heeft ook te kampen met concurrentie van VEED, een vergelijkbaar evenement dat in 2015 opgezet is om het monopolie van de gathering te breken. Destijds zaten ze vlak op elkaar, nu is er wat meer afstand in tijd. VEED was dit jaar al in april, terwijl DYTG begin juli plaatsvindt. 

De Bellinga-familie doet wel mee aan deze gathering, maar die verzorgden vorig jaar hun eerste eigen Bellinga Fan Show in Theater Spiegel te Zwolle. Daniel Bellinge is ooit gaan vloggen als life coach, tot hij ontdekte dat de belevenissen van zijn gezin meer aandacht trokken. Nu is dat vlogavontuur een familiebedrijf geworden met eigen events.

Vaderballenbak

Ondanks alle andere events komen er toch meer dan zestig met naam genoemde creators naar de Brabanthallen die allemaal hun eigen fans meenemen. Inclusief een politie-agent die zijn ervaringen deelt op Youtube. Bovendien worden er talloze andere vloggers verwacht die willen weten hoe ze hun eigen kanaal kunnen opzetten en meer followers vinden. 

Het programma bestaat uit een aantal activiteiten op een centraal podium, een plek waar creators en fans elkaar ontmoeten, een beurs waar de techniek te zien is en merchandise verkocht wordt, een activiteitenhal met kernisattracties en een parent lounge. Vooral dat laatste intrigeert me. Een vaderballenbak! Daar zouden ze eens een vlogger op af moeten sturen.